پوکه معدنی چیست

به نقل از پوکه معظمی پوکه معدنی چیست پوکه معدنی یک نوع سنگ آتش‌فشان آذرین است که از فوران آتش‌فشان به وجود می‌آید. زمانی که آتش‌فشان منفجر می شود خاکستر و مواد مذاب آن بر روی کوهپایه ها روان می شوند وبا سرد شدن این مواد مذاب سنگ‌ها که آتش‌فشانی از جمله پوکه معدنی شکل می‌گیرد.انواع پوکه معدنی می‌تواند از نظر رنگ اندازه متفاوت باشد.

پوکه معدنی در کجاها یافته می شود

پوکه معدنی این سنگ آتشفشانی زیبا و منحصر به فرد از فرآیند جذاب آتشفشانی به وجود می‌آید. در نتیجه فعالیت‌های آتشفشانی آتشفشان‌ها مقادیر زیادی از خاکستر و مواد مذاب را به کوهپایه‌ها منتقل می‌کنند. با سرد شدن این مواد مذاب سنگ‌های گران‌قیمتی که به نام پوکه معدنی شناخته می‌شوند، شکل می‌گیرند. این رویدادها به عنوان یک هنر طبیعتی فراتر از جذابیت و زیبایی شهاب‌سنگ‌های آتشفشانی شناخته می‌شوند و از زیبایی‌های طبیعت دریاها به شمار می‌روند. در ایران هم در شهرستان های قروه و بوستان آباد یافته می شود.

خصوصیات پوکه معدنی 

پوکه معدنی چیست

در جهان سنگ‌ها، پوکه معدنی به عنوان یکی از جذاب‌ترین نمونه‌های سنگ‌های آتشفشانی شناخته می‌شود. این سنگ‌ها از فرآیند آتشفشانی به وجود می‌آیند و بر اساس محیط و شرایط سرد شدن، رنگ‌های متنوعی از سفید گرفته تا قهوه‌ای دارا می‌باشند. یکی از ویژگی‌های گرانقیمت پوکه معدنی، حفرات منحصر به فرد آن است که نشان‌دهنده نقاط مختلف سرد شدن گدازه در طول فرآیند آتشفشانی هستند. علاوه بر این، بلورهای کوچک در ساختار پوکه معدنی به دلیل تخلل بسیار بالا، غالباً به چشم دیده نمی‌شوند، این ویژگی به آن زیبایی و ارزش افزوده می‌دهد.”

برای مشاهده انواع پوکه معدنی کلیک کنید.

کاربرد پوکه معدنی چیست 

پوکه‌ معدنی چیست ، پوکه معدنی معمولاً یک نوع سنگ منحصربه‌فرد هستند که به‌علت چگالی کم و وزن سبک کاربرد بسیار منعطفی در تمامی صنایع دارند.مهم‌ترین کاربرد پوکه‌های صنعتی ساخت‌وساز ساختمان است و از انواع پوکه معدنی برای شیب بندی زیرسازی و استحکام ساختمان‌ها استفاده می‌شود. معمولاً پوکه به دلیل تخلل زیادی که در ساخت بلوک‌های سیمانی و بتنی دارد کاربرد بالایی داشته و استحکام آن‌ها رو افزایش می دهد.

کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی 

 

یکی از کاربردهایی که پوکه های معدنی دارند به عنوان زیر لایه خاک در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پوکه ها معمولاً با خاک

گیاه مخلوط شده تا رطوبت را درون خاک نگه داشته و از خشک شدن تدریجی گیاه جلوگیری کند. خاصیت متخلخل بودن آن باعث شده که گردش آب و گاز در خاک در بالاترین سطح ممکن انجام شود و گیاه راحت‌تر به مواد مغذی مورد نیاز خود دستیابی پیدا کند.

کاربرد پوکه معدنی در مصارف پزشکی 

کاربرد پوکه معدنی چیست حدوداً دوهزار سال است که در صنایع دارویی از انواع پوکه معدنی استفاده می شود. زیرا این نوع سنگ‌ها می‌تواند برای درمان انواع سرگیجه حالت تهوع بی‌خوابی و اختلال اضطرابی مفید واقع شوند و زخم‌های روی پوست را راحت‌تر درمان می کند.

کاربرد انواع پوکه معدنی در مراقبت‌های بهداشتی سرقت از این پوکه‌های معدنی به عنوان لایه برداری پوست در کرم‌های اسکراب استفاده زیادی می شود همین طور بسیاری از ماسک‌های خاص از سنگ آتش‌فشان یا همان پوکه معدنی درست شده که باعث درخشندگی پوست و از بین رفتن لایه‌های مرده پوست خواهد شد

بعضی از شامپوهای مخصوص موهای چرب از این پوکه های معدنی تولید شدند که باعث درخشندگی مو و سالم نگه داشتن آن می شود .معمولاً در سالن‌های زیبایی بر این مراحل پدیکور و سگ‌هایی که برای از بین بردن پوست خشک و اضافی پاشنه و پین استفاده می شود.

دندان‌پزشکی 

یکی از کاربردهای انواع سنگ معدنی دندان‌پزشکی و سایید دن خفیف غیر واکنشی است معمولاً در بعضی از خمیردندان‌های سفیدکننده و محصولات جلا دهنده دندان این سنگ‌های معدنی را مخلوط کرده تا بتوانند عملکرد سفیدی دندان را افزایش دهند. سنت این کار بیش از ۴ هزار سال قدمت داشته و مصریان باستان ابتدا از این ماده برای سفیدی دندان‌ها خود استفاده می‌کردند.

کاهش اثرات بمب

یکی از کاربردهای انواع پوکه معدنی کاهش انفجار از طریق امواج شد با سرعت بالا است که با استفاده از این سنگ‌های معدنی می توان در محاصره بمب‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از انفجارهای تصادفی خسارات را به حداقل رساند.

پوکه برای صنعت نساجی

پوکه معدنی چیست

پودر پوکه سنگی آتشفشانی است که به صورت پودر ریز آسیاب می شود و در صنایع مختلف از جمله صنعت نساجی کاربردهای فراوانی دارد. در اینجا چند مورد استفاده رایج از پودر پوکه در منسوجات آورده شده است:

  1. پوشش جین: پودر پوکه در فرآیند تکمیل جین استفاده می شود تا به پارچه جین ظاهری مضطرب یا “فرسوده” بدهد. برای ایجاد سایش و سایش روی پارچه به همراه پارچه جین به ماشین لباسشویی اضافه می شود.
  2. نرم کننده: پودر پوکه به عنوان یک عامل نرم کننده در صنعت نساجی استفاده می شود. در طول فرآیند تکمیل به پارچه ها اضافه می شود تا آنها را نرم تر و پوشیدن راحت تر کند.
  3. لکه بری: پودر پوکه به عنوان عامل لکه بری در صنعت نساجی استفاده می شود. برای کمک به پاک کردن لکه از روی پارچه به مواد شوینده لباس اضافه می شود.
  4. رنگرزی: پودر پوکه در فرآیند رنگرزی منسوجات استفاده می شود تا رنگ به طور یکنواخت به پارچه نفوذ کند. برای ایجاد رنگ یکنواخت تری روی پارچه به حمام رنگ اضافه می شود.
  5. فیبر درمانی: پودر پوکه در تصفیه الیاف مصنوعی در صنعت نساجی استفاده می شود. در طول تولید به الیاف اضافه می شود تا خواص فیزیکی آنها مانند استحکام و دوام را بهبود بخشد.

به طور کلی، پودر پوکه یک ماده همه کاره است که می تواند در کاربردهای مختلف در صنعت نساجی استفاده شود و روشی موثر برای بهبود ظاهر، بافت و دوام پارچه ها باشد

فرق اسکوریا با پوکه معدنی چیست؟

پوکه و اسکوریا گاهی ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما منشأ بسیار متفاوتی دارند. پوکه نوعی گدازه کف آلود و تزریق شده با گاز است که از منافذ آتشفشانی خارج می شود.

 

بعد از سرد شدن و سفت شدن ظاهر و حالت کف آلود خود را حفظ می کند. پوکه اغلب به اندازه کافی سبک است که روی آب شناور باشد. پوکه معمولاً خاکستری، خاکستری روشن یا به رنگ گاومیش است و ظاهری حبابی مانند اسفنج دارد. درست در شمال دریاچه کراتر، یک آتشفشان اخیراً فعال در اورگان، میدان سنگ پا بزرگی وجود دارد.

 

اسکوریا به عنوان یک لایه رسی زیر زمینی که بر بستر زغال سنگ پوشانده شده است، منشأ می گیرد. بستر زغال سنگ توسط رعد و برق یا وسایل دیگری که در آن بستر زغال سنگ از سطح خارج می شود مشتعل می شود. آتش در زیر زمین از طریق بستر زغال سنگ منتشر می شود. زغال سنگ به دلیل مقدار کم اکسیژن موجود در لایه زغال سنگ زیرزمینی به کندی می سوزد، اما بسیار داغ می سوزد.

 

لایه سفالی پوشاننده پخته می شود، درست مانند آجرهای سفالی که در کوره پخته می شوند. این فرآیند گرم کردن خاک رس را به اسکوری تبدیل می کند. اسکوریا اغلب به رنگ قرمز آجری است اما می تواند سیاه، خاکستری یا گاومیش نیز باشد. اغلب سخت و جامد است و مانند آجر شکسته به نظر می رسد، اما بسته به مقدار گازها و بخار خارج شده از زغال سنگ می تواند ظاهری حباب دار نیز داشته باشد. در جاهایی که اسکوریا رایج است، مانند وایومینگ شرقی، آن را استخراج می کنند، خرد می کنند و برای سطوح جاده ها و مواد پرکننده استفاده می کنند.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button